Norsk Jernbanemuseum ble opprettet i 1896 av landets stasjonsmesterforening på deres årlige møtet på Hamar. En av museets viktigste oppgave de første åra, var å samle inn portrette ...
Norsk Jernbanemuseum ble opprettet i 1896 av landets stasjonsmesterforening på deres årlige møtet på Hamar. En av museets viktigste oppgave de første åra, var å samle inn portretter av fortjenstfulle jernbanemenn. Hvem som kunne komme med i denne kategorien, var administrasjonspersonalet sentralt og på de store stasjonene. En kan enkel si, at jo lenger fra stasjonen en hadde arbeidsplassen ved jernbanen, jo mindre fortjenstfull ble man ansett. Anleggsarbeidere har i de fleste tilfeller vært ansatt av kontraktører, og sjøl om mange anleggsarbeider er fotografert, er det sjelden at fotografen har navngitt dem. Heller ikke mange faste banearbeidere har blitt ansett som fortjenstfulle. Derfor er historien om husmannssønnen Lars Larsen Petlund fra Løten et gledelig unntak Han ble født i 1831 på husmannsplassen Engelaugseie. Sammen med broren og faren gikk han inn i Thranebevegelsen i 1850. Dette er den første organiserte politiske bevegelse i landet, og i Løten var det to foreninger. Medlemmene var først og fremst husmenn og tjenestefolk. Han giftet seg med jevngamle Anne i 1855. Hva han gjorde før han begynte som anleggsarbeider på Grundsetbanen mellom Hamar og Elverum i 1859, vet vi ikke. Anleggsarbeid hadde pågått i to år allerede og var ettertraktet fordi det var godt betalt akkordarbeid. Da han fra 5/10-1862 fikk fast stilling som skinnelegger, var månedslønna 44 – 48 skilling. Fast arbeid med kontant månedsbetaling gjorde livet til Lars og familien økonomisk forutsigbart, noe husmannsfolk ikke var vant med.