• Photo: Günter Grondstein (Opphavsrett)

Tysk flystyrt ved Narvik

Et eller annet sted på veien nordover mot Hannover har flygeren mistet bevisstheten. Med autopiloten innkoblet i høyde- og storsirkelstyring fortsatte ferden nordover, langs svenskekysten og svenskegrensen til motoren stoppet grunnet drivstoffmangel like sør for Narvik. Både svenske og norske jagerfly prøvde å avskjære flyet uten å lykkes.

Det norske K&V-systemet langs hele flyets rute ble satt i høyeste beredskap for å prøve å avhjelpe situasjonen. Både Mågerø, Kongsvinger og Gråkallen var innvolvert i forsøk på avskjæring av flyet – og forsøk på å få liv i piloten. Men det ble snart klart at flyet ville fortsette på vei nordover på autopiloten til drivstoffet var brukt opp. Etter opplysninger fra hjemmebasen i Tyskland fant en ut at flyet kom til å styrte i nærheten av Narvik.

Da flyet nærmet seg nord-norsk luftrom, scramblet vakthavende sektorkontrollør på Reitan, kapt Gavin, beredskapsflyene på Bodø - 2 x F-104 G Det ble innhentet klarering fra svenske myndigheter til å kunne fly inn i Sverige, noe som var nødvendig da det tyske flyet tidvis var på svensk side av grensen.
Flyene fra Bodø fikk kontakt med det tyske flyet ved Vikna i Nordland.

Lederen... ...forteller:*)
”Ved hjelp av lommelykt kunne vi se at flygeren satt tilsynelatende livløs i cockpit med hodet foroverbøyd. Vi prøvde ulike midler for å få kontakt, lys, flyging tett ved siden av for å skape turbulens, og radio, men alt var nytteløst.”
Flygerne rapporterte derfor at piloten var bevisstløs - eller død.
 

Det ble likevel satt i gang alle tenkelige tiltak for om mulig å oppnå kontakt med piloten. Det ble skaffet til veie personlige opplysninger om flygeren og hans familie, som ble brukt i forskjellige anrop på radio. Det ble prøvd med tyske kommandoord i håp om at dette ville hjelpe, men alt var til ingen nytte. Asbjørn Sneisen, som var GCI-kontrollør på Reitan, forteller:
”I hele tatt var det noen av de mest intense minutter jeg har opplevd som GCI-kontrollør . Det er en episode som har brent seg fast i forbindelse med denne historien , som kanskje kan beskrive stemningen på skranken akkurat mens dette pågikk ; like etter at både vi på skranken og flygerne mer eller mindre hadde gitt opp håpet om å få kontakt med piloten, ankom Sectorsjefen, oblt Berg. Med en entusiasme , som bare de som kjenner vedkommende kan tenke seg, ga han ordre om å sette i gang nye forsøk på å få kontakt med piloten, stort sett de samme tiltakene som vi var i ferd med å gi opp, i forvisningen om at flygeren var tapt ; rope på piloten med fornavn, beordre avskjæringjagerne i front for å legge det tyske flyet i turbulens, osv-osv. Han syntes antagelig undertegnede virket noe pa ssiv, og i kjent stil ropte han ut til meg : ”din idiot", hvorpå jeg helt spontant skrellet av meg "headsettet" og forlot posisjonen. Oblt Berg ble først stående å måpe, (ikke så rart kanskje, da det var en høyst unormal reaksjon , i hvert fall fra undertegnede), før han utbrøt : " nei -nei- nei ! jeg mente det ikke sånn kan du skjønne." Jeg gikk så tilbake og bemannet posisjonen igjen”
 

Været denne kvelden var strålende, fullmåne uten en sky på himmelen. Spørsmålet om eventuell nedskyting dukket opp ganske tidlig , da man var usikker på om flyet var armert eller ikke. Men det ble aldri aktuelt. Flyet styrtet i ei myr på Ankenesfjellet, like syd for Narvik.
 

Den tyske flygeren var skvadronssjef på Norvenich. Faren hans omkom under 2. verdenskrig, i felttoget mot Narvik, noe han ofte nevnte for sine venner.
Etter flystyrten var det lenge mistanke om at forurensing av surstofftilførselen var årsaken til at flygeren mistet bevisstheten. I ettertid er det blitt avklart at det ikke var noen feil på det tyske flyet. (Utdrag fra Kontroll- og Varslingssystemets historie)

*) De to flygerne fra 331 skvadronen var Magne Uv og Åge Martinsen.

”Historier fra den kalde krigen” er et innsamlingsprosjekt igangsatt av Norsk Luftfartsmuseum og et ledd i arbeidet med en utstilling om perioden fra 1945 til 1990.

1 comment

  • Vikna i Nordland!

    Vikna ligger på Namdalskysten i Nord-Trøndelag.

Share to