• Photo: Bjørg Eva Aasen (Opphavsrett)

Ralph King, den engelske "keiser'n på Grundsetbanen"

www.youtube.com/watch

Fantasifulle klengenavn til tross, hverdagen kunne være temmelig ensformig og krevende for den som hadde arbeidet sitt langs sporet. I instruksen for baneformenn 1880 var baneformannen personlig ansvarlig for at hans avdeling til enhver tid var fullkommen klar for tog, natt som dag. Hver dag skulle avdelingen befares til fots i sin hele lengde, og formannen skulle sjøl gjøre dette tredje hver dag. Da skulle skinnegang, telegraf, skråninger, stikkrenner, underganger, bruer, grøfter, gjerder, grinder og sidespor befares, og så skulle det medbringes signaler, skruer, dogs, skrunøkler, doghammer og pakkspade. Dessuten skulle avdelingen visiteres minst en gang daglig, dette skulle skje umiddelbart før første tog hvis dette kunne skje i dagslys, i motsatt fall før neste tog. Ved sterk vind, regnskyll, flom, snødrev eller teleløsning skulle slik befaring skje foran hvert tog. Håndtralle kunne da brukes. Ved brannfare skulle brannvisitasjon utføres etter hvert tog. Alt gras innenfor jernbanens gjerder skulle slås for å unngå brannfare. Snøryddinga var veldig arbeidskrevende. På fri linje ble det måkt med ei treskuffe en skuffebredde innenfor hver skinnestreng hele avdelingen igjennom. Etter hver kom små ploger som ble trukket av to mann og en tredje gikk bak og styrte. Hesten tok etter hvert over som trekkraft.

Share to